Bijdrage Algemene beschouwingen Mevr. Ina Meerloo van Koldam

Voorzitter,
Ooit zongen Frans Halsema en Jenny Arean “vluchten kan niet meer, zou niet weten hoe, vluchten kan niet meer ,zou niet weten waar naar toe, de verre landen zijn oorlogslanden,Veiligheidsraad-vergaderingslanden,ontbladeringslanden,toeristenstranden, hoe ver moet je gaan,vluchten kan niet meer,schuilen kan nog wel,schuilen bij elkaar”.
Dat lied bekroop mij toen ik aan het lezen van de Voorjaarsnota 2023 en Rekening 2024 begon. Alweer een halfjaar voorbij, en nog steeds is er oorlog en oorlogsdreiging op de wereld. Schuilen bij elkaar wordt steeds moeilijker door de negatieve invloed van social media. Toch zou ik willen pleiten iets meer bij elkaar te schuilen, ook in de politiek ongeacht jouw partij.
Wat wij hier in de gemeenteraad van Veendam tegen elkaar zeggen wordt vaak misbruikt in reacties, het liefst negatief, op dit bijzondere platform dat je eigenlijk heel erg positief zou kunnen gebruiken. Kom zelf ook wel eens thuis van een raadsvergadering en denk bij mezelf had je dat nu niet anders kunnen formuleren.
Voorzitter, De VVD bedankt de samenstellers van beide rapporten en de beantwoording van de schriftelijke vragen en de duidelijke uitleg op de informatieavond van het afdelingshoofd Financiën.
De Rekening vertoont een gerealiseerd resultaat van 4,6 miljoen.
Wij dienen samen met de GB en PvdA hier een amendement op aan.
Het amendement betreffende Pilot Verbetering Beheer en Onderhoud openbare ruimte – onkruidbestrijding en schoonhouden waterwegen en Impuls jongerenwerk dienen wij van harte samen met onze coalitiegenoten GB en PVDA in.
Reeds jaren wordt er gemord over de beeldkwaliteit van onze openbare omgeving.
De VVD heeft altijd gezegd dat wij als gemeenteraad hiervoor dan meer geld beschikbaar moeten stellen.
Gelukkig is het nu zover met dit amendement.
Impuls jongerenwerk vinden wij zeer belangrijk.
Bij een bezoek in het voorjaar aan de Basis was ook een onderdeel hiervan Jeugdwerk. Daaruit bleek al dat het jongerenwerk onder druk staat en men 1 avond moet sluiten. Wij verwachten veel van deze Impuls.
De Voorjaarsnota vertoont een nadeel van 2,7 miljoen.
Voorzitter, de VVD wil het College zeer dringend adviseren, net als elk jaar “College let op uw Saeck”
Wij hebben de volgende vragen/aanmerking over de beantwoording van onze schriftelijke vragen.
Rekening 2024:
Blad 32, Wij vinden het positief dat er veel gedaan is om laaggeletterdheid te bestrijden en hopen dan ook dat dit voortgezet wordt in 2024 en volgend.
Blad 41 Het antwoord op onze vraag over de wachtlijst woonwagenbeleid stelt ons niet tevreden. Er moet toch een lijst zijn als er een opdracht wordt verstrekt aan een bureau.
Blad 42 Tiny houses. Ondanks de toezegging van de wethouder hier aandacht aan te besteden is het on hold gesteld. Juist gezien de krappe woonsituatie is het belangrijk om hier mee door te gaan.
Blad 76 Buurtgezinnen. Het antwoord stelt ons zeer tevreden dat er 11 koppelingen zijn geweest. Een heel mooi resultaat. Gaat u door met dit project?
Veendam beschikt over goede cultuurvoorzieningen, waar wij als VVD trots op zijn. Het bezoek dit voorjaar aan de Turfcentrale, op verzoek van de VVD, heeft ons een goede inzicht gegeven in de gevarieerde aanwezigheid van de kunstenaars en hun kunst. Een compliment aan de Griffie hoe het georganiseerd was.
De spoorlijn van Veendam naar Stadskanaal is nog steeds niet gerealiseerd en de financiën zijn nog steeds niet rond. In Veendam is nu een proefproject aangelegd voor de Hyperloop. Hiervoor is zeer veel belangstelling, ook vanuit de hele wereld. Ook is het gelukt een bocht met de Hyperloop te realiseren. Voorzitter is het een idee om bij de ontwikkeling van, naast de spoorlijn naar Stadskanaal,meer in te zetten op de Hyperloop ?
Wij lezen in de rekening dat er hard gewerkt wordt aan de woonvisie en er al vele kavels zijn verkocht. Dit vinden wij positief.
De VVD is voor een goede toeristische invulling en hoopt dat er snel een visie komt over de vaarrecreatie in de provincie, dus ook in Veendam. Wij hebben goede toeristische voorzieningen en mogen dat best goed promoten. Er is in 2023 minder geld besteed aan promotie en acquisitie, dat vinden wij jammer want daardoor mis je misschien toeristen,ondernemers die zich hier eventueel willen vestigen, maar het doet ook je eigen burgers tekort .We hopen dat het Langebosche Meer veiliger wordt doordat er borden zijn aangebracht en de bezoekers nu beter weten wat wel of niet is toegestaan. Handhaven is ook hier het toverwoord. Ook voor de bewoners aan het Meer geeft dit hopelijk meer rust.
Op bladzijde 75 van de Rekening 2023 lezen wij dat de jeugdhulp in Veendam onder druk staat, ook het speciaal onderwijs loopt tegen de grenzen aan. Voorzitter, juist deze kinderen hebben het onderwijs hard nodig. Wij vinden dit zeer zorgelijk en willen het College dan ook oproepen, houdt de vinger aan de pols.
Vanuit de ondernemers en de bevolking horen wij dat er meer controle is door de Boa’s en de politie, ook in de wijken. Wij vinden dit een positief signaal.
Voorzitter, dan nog een persoonlijk noot.
Het antwoord op de vraag van GB over Hostmanship, je welkom voelen, was op deze zeer koude 8e januari niet het geval bij de bezoekers van het BWI gebouw, Brr wat was het koud. Ik begeleidde een mevrouw, die om 9 uur een afspraak had bij de keuringsarts van de gemeente. We waren een beetje vroeg omdat je ook even bij moet komen van de reis voor deze mevrouw. De deur was gesloten en dan moet je het gemeentehuis bellen. Het gemeentehuis was gesloten. Nou daar sta je dan met een mevrouw ,die juist niet lang kan staan en daardoor de hele dag pijn had. Er kwamen meer mensen, burgers die op de deur begonnen te kloppen. Geen reactie, om 9.10 uur het bedrijf van de arts gebeld. Ja, de afspraak was om 9.00 uur. Met vervangende schaamte luisterde ik na de boze opmerkingen van de andere wachtende burgers, ook met een afspraak om 9.00 uur. Tegen 9.20 uur werd de deur geopend. Computers moesten nog worden aangesloten , de jassen uitgetrokken.
De dokter leunde overeen muurtje. Loop nu al meer dan een kwartier achter zei hij maar ik mag de deur niet open doen. Voorzitter dit is geen Hostmanship naar de burgers. Hoop dat de filosofie van Hostmanship diep mag doordringen in de catacomben van het gemeentehuis.
Voorzitter, geachte mevrouw Korthuis,
Binnenkort gaat u onze gemeente verlaten als waarnemend burgemeester.
Wij van de VVD willen u bedanken voor het vele werk dat door u is verricht. U was een zeer meelevend en bewogen burgemeester.
Tijdens onze kennismaking gesprek heb ik u gevraagd een zichtbaar burgemeester te zijn voor al onze burgers.
Ik mag zeggen daaraan heeft u meer dan voldaan.
Dank daarvoor.