Algemene Beschouwingen Najaarsrapportage 2022 en Begroting 2023

Voorzitter,

Het coalitieakkoord tussen de vier partijen GB,PvdA, D66 en VVD heeft als titel “Met vertrouwen vooruit”. Dat vertrouwen wil de VVD ook uitstralen in deze onzekere tijden. Wie had vorig jaar tijdens de Begrotingsvergadering kunnen bevroeden wat ons dit jaar allemaal te wachten stond. Wij willen in volvertrouwen vooruit met Veendam.

Wij kijken elk jaar weer uit naar de Begroting en de Najaarsrapportage. Hierin lezen wij de financiële situatie van onze gemeente en de doelstellingen. In de Najaarsrapportage lezen wij dat de gemeente tot heden een tekort heeft van 452.000 euro. Voor de Begroting 2023zien we een overschot van 600.000 euro, maar een tekort in de meerjarenbegrotingtot 2026, momenteel gedekt zodat bezuinigingen op dit moment niet nodig zijn.Wij lezen in de Begroting 2023 duidelijk de winstwaarschuwing van het College voor de komende tijd in uw voorwoord.

Wij als VVD sluiten ons hierbij aan en willen ook voor een sterk financieel en gezond Veendam ons best doen. Wij delen uw zorgen over de onzekerheden zoals de inflatie, de koers van het Rijk over de herverdeling van hetGemeentefonds, de financiering van onze taken en de kosten van het Sociaal Domein enz. Ook mogen wij niet voorbijgaan aan de vele crisissen in ons land. Daarnaast de onzekerheden in verband met de oorlog in Oekraïne.Het jaar 2027 wordt het Ravijnjaar genoemd. Maar voorzitter, een gewaarschuwd mens telt voor twee en om te voorkomen dat de gemeente Veendam het ravijn in stort moeten wij veiligheidsmaatregelen nemen gedurende de komende jaren, dus, veiligheidsgordels aan en met vertrouwen vooruit. Zoals altijd zegt ook nu de VVD “College let op uw Saeck”.

Wij danken de samenstellers van de rapporten voor hun vele werk en de beantwoording van onze schriftelijke vragen.

Wij zijn zeer verbaasd en verontwaardigd dat er zoveel vandalisme , alcoholmisbruik- en drugsgebruik, vernielingen en vechtpartijenzijn op het Leer- en Sportpark (LSP). De kosten hiervan zijn begroot voor 2022 op 50.000 euro en voor 2023 op 100.000 euro. Geld dat beter besteed kan worden. Geld dat door onze burgers via het belastingsysteem opgehoest moet worden. Ook maken wij ons zorgen over de beleidsindicatoren op bladzijde 62 van de Begroting over winkeldiefstallen, geweldsmisdrijven, vernielingen en beschadigingen aan de openbare ruimte. Veendam scoort hier hoger dan het gemiddelde in  de Provincie en Nederland. Hoe treedt u hier tegenop om de cijfers naar beneden te halen? Dit voorde veiligheid van onze burgers.

Cultuur in onze gemeente vinden wij van groot belang. De broedplaats Turfcentrale is belangrijk voor Veendam. Wij stellen voor als Raad een bezoek te brengen aan de Centrale.

Terzake de werkgelegenheid merkt u op dat uw aandacht gericht is op de versterking en uitbreiding van de bestaande werkgelegenheid. Uiteraard zijn wij het hiermee eens. Wij vragen ons af op welke manier u de werkzoekenden uit onze eigen bestand wilt gaan betrekken. Wij zijn bekend met het opleidingstraject van Wedeka, dat zich heeft bewezen de afgelopen jaren,  maar welke bronnen gaat u nog meer aanboren ?

In uw ambities noemt u dat u het AED-netwerk wilt verbeteren. Uiteraard zijn wij daar een voorstander van. In het gemeentehuis hangt ook een AED apparaat. Maar voorzitter, zijn wij als Raadsleden in staat dit apparaat te bedienen als er tijdens bijeenkomsten of fractievergaderingen nood aan de man komt ? Ooit zijn door de griffie jaren geleden leeravonden voor de Raad georganiseerd hoe dit belangrijke apparaat te bedienen. Is het niet tijd om dit weer eens te herhalen?

Toerisme is voor de economie van Veendam een belangrijk onderdeel. Wij lezen dat het College overweegt een onderzoek te doen om toeristenbelasting te gaan heffen. Wat wil het College bereiken en waar zou het op gericht moeten zijn ?Door het invoeren van een toeristenbelasting belasten wij onze ondernemers met extra administratie, te weten het innen, verwerken en overboeken naar de gemeente.Ook de verwerking van de belasting kost de gemeente geld.

Er is een nieuwe ferrylijn van de Eemshaven naar Kristiansand in Noorwegen. Verwacht wordt dat de Noren met ongeveer 90.000 naar Nederland komen met een volle portemonnee, volgens DvhN. Wat gaat Veendam doen om de aandacht te trekken van de Noren voor onze toeristische bezienswaardigheden zodat ze ook naar Veendam komen en niet in de stad Groningen blijven hangen.

Wij lezen dat laaggeletterdheid in Veendam en Oost Groningen behoorlijk wat hoger ligt dan in de rest van Nederland. Wij betreuren dat dit na zoveel jaar nog steeds het geval is. De Beleidsindicatoren op bladzijde 33 geven aan dat Veendam op absoluut verzuim en relatief verzuim goed scoort, hoe verklaart u dat de laaggeletterdheid in Veendam hoog blijft? Wij willen het College vragen hiervoor alles in het werk te stellen om dit te verbeteren.

De rondrit voor nieuwe bewoners van 2021 heeft weer plaatsgevonden. Hiervoor was grote belangstelling. Op Sociale Media lees je dat de nieuwe inwoners van 2020 zich afvragen of zij ook nog een kans krijgen.Zij voelen zich gepasseerd. Voorzitter, wil het College dit nog eens overwegen.
De ambiance van het gemeentehuis heb ik gemist. Wilt u overwegen bij grotere groepen aparte dagen te organiseren. Ons gemeentehuis heeft iets speciaals, dit merk ik bij de bezoekers van onze Open Monumentendag. Waarbij ik niet de indruk wil wekken dat Cultuurcentrum van Beresteyn geen goede ambiance heeft maar dat ligt op een ander niveau.

Wat ons ook een goed plan lijkt is tijdens de rondritten in de gemeentewinkel informatie te verstrekken bijvoorbeeld een soort markt, met een breed aanbod van maatschappelijke organisaties, verenigingen en uiteraard de gemeente zelf.

De verbinding per spoor naar Stadskanaal staat nog steeds niet definitief vast. Mocht het wel doorgaan dan verzoeken wij het College dringend vast te houden aan een station in Wildervank.

De stijging van 2,1 miljoen euro op de jeugdzorg veroorzaakt door het woonplaatsbeginsel, zonder vergoeding van het Rijk, is een behoorlijke tegenvaller. Wat doet het College hieraan om dit de komende jaren binnen de perken te houden?

Voorzitter, tot zover ons eerste termijn. De VVD wenst Veendam met vertrouwen vooruit.