Veendam

EEN MOOIE TOEKOMST VOOR EEN ACTIEVE EN VEILIGE GEMEENTE VEENDAM

De gemeente Veendam staat voor een uitdagende toekomst. De financiƫn zijn goed op orde maar staan onder forse druk. Ontwikkelingen die hiervoor zorgen zijn de kosten van jeugdzorg, klimaatbeheersing en- adaptatie, beheer van de openbare ruimte, de ontwikkelingen in het Sociaal Domein in het algemeen, de oplopende kosten van veiligheid en een herschikking van het Gemeentefonds. Vooral ontwikkelingen die een gemeente overkomen, waar dus weinig tot geen directe zeggenschap over is en die bij ongewijzigd beleid kunnen leiden tot een verhoging van de lastendruk. Het is de ambitie van de VVD een goede balans te vinden tussen de verplichtingen die de Rijksoverheid ons oplegt en de onvoldoende financiƫle compensatie daarvoor en de als gevolg daarvan bij ongewijzigd beleid sterk toenemende lastendruk. Andere ontwikkelingen kunnen een positieve invloed hebben op onze gemeente. Daarbij denken wij vooral aan een toenemende rol voor waterstof (H2) in onze samenleving, de komst van een hoogwaardig medisch-technologisch bedrijf (Shine) naar Veendam, een verdere uitbreiding van het spoorwegennet, een belangrijk aandeel voor toerisme en recreatie en een toename van het aantal inwoners en woningen. De VVD ziet in deze kansen mogelijkheden om tot een versnelling te komen waarmee de positie en rol van onze gemeente in de regio kan worden versterkt. De gemeente Veendam heeft een stevig arbeidspotentieel en een groot aantal arbeidsplaatsen. Er zijn veel bedrijven in onze gemeente waar producten en diensten van grote diversiteit worden geproduceerd. Die variatie in bedrijven is van belang om schokken in de economie op te vangen. Wij zijn er trots op dat veel bedrijven kiezen voor de gemeente Veendam als vestigingsgemeente. Die aantrekkelijkheid als vestigingsplaats moet de komende periode worden geschraagd en waar nodig, verbeterd. Daarvoor hebben wij een royaal vestigingsklimaat nodig. Een vestigingsklimaat bestaat uit een aantal componenten: goed opgezette bestemmingsplannen, aantrekkelijke bedrijventerreinen, goed opgeleid personeel, goede bereikbaarheid en een aantrekkelijke woonomgeving. En een gemeentebestuur dat deze uitgangspunten onderschrijft en uitvoert. De VVD denkt dat hiermee een belangrijke bijdrage wordt geleverd aan een gedegen en zelfstandige gemeente Veendam die een centrale rol vervult in de regio.