VVD Veendam- Wildervank steunt het UMCG. Samen met de gehele Veendammer gemeenteraad dienden wij de motie in.

De raad van de gemeente Veendam in vergadering bijeen op 7 februari 2022, Constaterende dat:

Minister Kuipers van Volksgezondheid, Welzijn en Sport vasthoudt aan het besluit van zijn voorganger, minister De Jonge, om de zorg voor patiënten met een aangeboren hartafwijking te concentreren in Rotterdam en Utrecht;

Dit betekent, indien vastgehouden wordt aan het voorgenomen besluit, dat het kinderhartcentrum in het UMCG moet sluiten; Patiënten (en hun ouders/verzorgers) uit Noord- en Oost-Nederland met aangeboren hartafwijkingen hierdoor nabije zorg gaan verliezen;

Dit ook negatieve gevolgen heeft voor andere complexe zorg die in het UMCG plaatsvindt, waarbij voor sommige zorg het UMCG het enige centrum in Nederland is dat dit uitvoert (bijvoorbeeld long-, hartlong-, en levertransplantaties bij kinderen);

Het aantal kinder-IC bedden in het UMCG hierdoor afneemt en onder een kritische massa dreigt te zakken, waardoor de kinder-IC capaciteit kwetsbaar wordt op piekmomenten (bijvoorbeeld bij een uitbraak van het RS-virus, acute zorg, etc.);

De inspectie aangeeft dat de kwaliteit van alle vier de centra (Groningen, Leiden, Rotterdam en Utrecht) goed is;

De criteria waarop het besluit genomen is onduidelijk en de conclusies aantoonbaar onjuist zijn;  Het verzorgingsgebied van het UMCG voor patiënten met een aangeboren hartafwijking zich uitstrekt van Groningen tot aan Overijssel, en van Friesland tot aan de regio Oldenburg (Duitsland); Overwegende dat:

De gemeenteraadsfracties in de gemeente Veendam met verontrusting hebben kennisgenomen van deze berichtgeving;

Bij concentratie van zorg een zo goed mogelijk dekkend zorglandschap voor álle Nederlanders nagestreefd dient te worden;

Met het voorgenomen besluit van de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport alle derdelijns kinderhartzorg geconcentreerd wordt in de Randstad waarbij Noord en Oost Nederland volledig in de steek wordt gelaten;

Bij elke concentratie van zorg, altijd het UMCG geïncludeerd moet worden t.b.v. een goede regionale spreiding; Verzoekt het college:

Om de zorgen en afkeuring van de gemeenteraad van Veendam over het voorgenomen besluit van de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport aan hem en alle leden van de Tweede Kamer over te brengen;  Om zich, samen met andere Noordelijke en Oostelijke overheden, tot het uiterste in te spannen om de zorg voor patiënten met een aangeboren hartafwijking in het UMCG te behouden.

En gaat over tot de orde van de dag