Algemene beschouwingen voorjaarsnota 2021 en jaarrekening 2020

Algemene beschouwingen voorjaarsnota 2021 en jaarrek. 2020

Voorzitter,

Een Nederlandse gezegde is “na regen komt zonneschijn”. Wij hopen, hoewel het nog niet altijd zonneschijn is, de regen, nou storm mag je wel zeggen,  achter ons te laten. Want, wat een jaar hebben wij achter ons. Een jaar waar veel van onze burgers werd gevraagd. Mondkapjes plicht, gesloten winkels, geen familiebijeenkomsten, geen publieke bijeenkomsten. Als bewoner van het centrum liep ik bijna dagelijks door het centrum. Een triest gezicht, bijna geen mensen,  gesloten winkels. Van ondernemers, die ik sprak,  hoorde ik hoe zwaar het  voor ze was om in Coronatijd  hun onderneming in stand te houden. Hoeveel pijn het deed de zaak gesloten te zien,  dit werd bevestigd in de commissie fysiek waar een  inspreker vertelde hoe hij samen met zijn vrouw de tijd had beleefd. Niet alleen de ondernemer leed, maar ook zijn familie.  Onze Raad werd verbannen uit onze mooie gemeentehuis en er werd er digitaal vergaderd. Maar voorzitter, dat is peanuts vergeleken met wat onze burgers mee hebben gemaakt. Ook  willen wij  onze ambtenaren bedanken voor al het werk dat ze hebben verricht om de boel draaiende te houden. Respect hebben wij voor alle mensen in de gezondheidszorg, die zich staande moesten en hebben  gehouden tijdens deze pandemie. Net zoveel respect hebben we  voor alle leerkrachten  in het onderwijs.

Maar voorzitter, zoals gezegd,na regen komt zonneschijn ,  en er gebeuren gelukkig weer positieve  zaken in Veendam.  Positieve zaken zoals nieuwe ondernemers, die zich vestigen in het Centrum. Een bedrijf als Shine dat  Veendam heeft uitgekozen uit 50 mogelijkheden in Europa. McDonald’s dat zich hier gaat vestigen zodat de knik in de N33 eindelijk een invulling krijgt. Het brengt veel werkgelegenheid met zich mee. Werk is belangrijk  voor het inkomen en het  welzijn van onze burgers. Meer werk, meer aantrekkingskracht voor nieuwe bedrijven. Maar het gemeentebestuur moet  ook inzetten op nieuwe energie innovaties  zoals bv. waterstof.  Dit alles vergt  van het College dat er gekeken moet worden naar bouw van woningen,  naar infrastructuur, naar veiligheid van onze wegen. Hoe mooi zal het zijn een station in Wildervank  aan de nieuwe spoorlijn naar Stadskanaal.

Voorzitter, wij zijn teleurgesteld over de beantwoording van onze schriftelijke vragen .Vaag, vager vaagst, zo hebben wij de antwoorden ervaren. Slechts 20% van onze vragen is duidelijk beantwoord.

Vraag 1, blad 41 jaarrekening:  oorzaak reden afwijking hoge cijfers jeugdzorg, geen reden opgegeven.

Vraag 2, blad 49 jaarrekening: vraag toekenning Leegstandsverordening,in hoeveel panden is er geïnvesteerd. Antwoord 20 aanvragen. Gaat dit om 20 panden ? En is er uiteindelijk in geïnvesteerd ?

Vraag 3, blad 80 jaarrekening : verbetering samenwerking Veilig Thuis. Wat voor resultaat heeft dat opgeleverd ? Betere samenwerking , beter ondersteund, vaag antwoord.  Niet concreet

Vraag 4 blad 81 jaarrekening : screening huidig uitkeringsbestand. Antwoord:  een van onze aannames is dat als inwoners goed in beeld zijn en we weten wat ze kunnen en willen , we ze ook beter kunnen ondersteunen bij het vinden van werk. Zijn de aanvragers dan nu niet in beeld ? Screening is  toch het core- business van de  gemeente bij uitkeringsaanvragen?

Vraag 5, blad 82 jaarrekening is naar onze mening beantwoord zoals wij het verwachten. Duidelijk en roept geen nieuwe vragen op.

Vraag 1, blad 20 voorjaarsnota: adequate huisvesting scholen. Gaat de passende oplossing lukken met ingang van het nieuwe schooljaar ? Voor zover voorzitter onze reactie op de antwoorden van het College.

Binnenlandse toerisme is in de afgelopen tijd weer zeer belangrijk geworden. Wij vinden het dan ook positief dat het College in de voorjaarsnota vermeldt dat zij bezig is beleid te ontwikkelen en bekijkt in hoeverre er ruimte is  binnen de gemeentegrenzen  voor een camping. Reeds in 2006 hebben wij dit in onze verkiezingcampagne genoemd.  Denk aan de enorme aantrekkingskracht van de camper camping en de activiteiten in het Borgerswold.

Het bevreemdt ons  ten zeerste dat in de Mot voorstel nr. 15 versoberen fysiek domein o.a. staat dat eventueel de mogelijkheid aanwezig is te stoppen met de vaarrecreatie door het Oosterdiep .  Het idee alleen al. Dit is totaal tegenstrijdig met de wil om Veendam op de kaart te zetten voor Toerisme. Heeft het College geen respect voor de geschiedenis van Veendam als zeevarend gemeente ? Bezoek dan eens het museum in Veendam. Daarmee verbonden opmerking om het liggeld  ver boven het gemiddelde van 12 euro te brengen.

Toerisme is  belangrijk voor onze ondernemers. Er zijn mooie fietspaden in en rond Veendam. Er zijn vele fietsers in het centrum van Veendam. Wij missen,   voor het winkelend publiek,  voldoende fietsrekken in het Centrum.  De VVD wil graag dat het College hier naar gaat kijken en op meerdere plekken in het Centrum fietsrekken gaat plaatsen. Het ziet er nu vaak rommelig uit.

Voorzitter,

Communicatie naar de burgers is voor de VVD van groot belang. Ondanks de mooie digitale opkomst van de burgers om  bij het ontwerpen van de Zonnevisie in onze gemeente hun stem te laten horen , de vele reacties op de oproep mee te denken over de benoeming van een nieuwe burgemeester, zijn er in Veendam ook nog vele burgers die digitaal niet mee kunnen doen. Verlies deze mensen  niet uit het oog en probeer ze er ook bij te betrekken.  Er is nog steeds de mogelijkheid van berichtgeving in weekbladen, laat ze weten dat ze ook hulp op digitaal gebied kunnen krijgen in de bibliotheek.

Voorzitter, dank u.